Entreprise­kontrakt/­­aftale­grundlag

Entreprise­kontrakt/­­aftale­grundlag

Obs! Herunder kan du læse indholdet i vores entreprisekontrakt. Klik på de enkelte overskrifter for at folde dem ud.

Nærværende entreprisekontrakt indgås mellem
MTN VVS
Svalehøjvej 5
3650 Ølstykke
CVR: 41156988
(herefter entreprenøren)

og

Bygherren, jf. de til enhver tid registrerede oplysninger i Jublo, som er afgivet af kunden i
forbindelse med opgaven
(herefter bygherren)
sammen omtalt som ”parterne”

2.1 Entreprisekontrakten indgås på baggrund af det af entreprenøren fremsendte tilbud i Jublo, af den dato der fremgår i Jublo for det pågældende tilbud, der er et tillæg til nærværende entreprisekontrakt.

2.2 Der er ikke aftalt AB 18 eller AB Forbruger.

2.3 Retsforholdet skal i det hele behandles efter dansk ret.

Nærværende kontrakt er mellem en erhvervsdrivende (entreprenøren) og bygherren, jf. de oplysninger der fremgår af Jublo.

3.1 Entreprisesummen følger det angivne tilbud.

3.2 Er der ikke aftalt en pris på det udførte arbejde, skal bygherren betale entreprenøren, hvad der under hensyn til arbejdets omfang, art og udførelse er sædvanligt og må anses for rimeligt.

3.3 Arbejder som udføres, der ikke er indeholdt i det skriftlige tilbud, er ekstraarbejder.
Ekstraarbejder udføres som regningsarbejde, såfremt intet andet skriftligt er aftalt mellem parterne.

4.1 Bygherren skal ikke stille sikkerhed for entreprisesummen. For betalingsbetingelser henvises til § 10.

5.1 Tidsplanen for arbejdets udførsel følger af det fremsendte tilbud.

5.2 Såfremt en tidsplan ikke fremgår af det fremsendte tilbud, skal arbejdet påbegyndes og afsluttes inden for rimelig tid.

5.3 Opstår der forhindringer, der skubber tidsplanen væsentligt, skal entreprenøren uden ugrundet ophold underrette bygherren herom.

6.1 Entreprenørens arbejde skal udføres i overensstemmelse med aftalen. Arbejdet skal være udført håndværksmæssigt korrekt og i overensstemmelse med bygherrens
anvisninger.

6.2 Såfremt et materiale ikke er beskrevet i tilbuddet, skal det anvendte materiales beskaffenhed være af sædvanlig god kvalitet.

6.3 Entreprenøren skal løbende foretage oprydning samt bortfjerne kasserede materialer fra byggepladsen.

7.1 Såfremt entreprenøren finder, at aftalen ikke yder tilstrækkelig vejledning til udførelse af arbejdet, eller arbejdet mod forventning ikke kan udføres i overensstemmelse med den indgåede aftale, skal entreprenøren snarest muligt underrette bygherren herom og følge bygherrens anvisning. Dette skal så vidt muligt foregå skriftligt.

7.2 Har entreprenøren ikke mulighed for at underrette bygherren, skal entreprenøren, mod fornøden forlængelse af tidsfrister og mod betaling herfor, træffe de bedst mulige foranstaltninger for at bygherren ikke lider tab.

8.1 Bygherren kan kræve ændringer i arbejdet, når ændringerne har en naturlig sammenhæng med den aftalte ydelse fra entreprenøren. En ændring kan være, at
entreprenøren skal levere en ydelse i tillæg eller i stedet for det oprindeligt aftalte, at ydelsens karakter, kvalitet, art eller udførelse skal ændres, eller at aftale ydelser skal udgå.

8.2 Bygherrens krav om ændring skal fremsættes skriftligt til entreprenøren og beskrive ændringen/ændringerne nærmere. Entreprenøren er berettiget til at ændre tilbuddet og dermed entreprisesummen som følge af bygherrens ændringer.

8.3 Ekstraarbejder skal aftales mellem parterne. Entreprenøren skal udarbejde en aftaleseddel, der enten kan være fysisk og underskrives af bygherren eller sendes som
en skriftlig bekræftelse via mail til bygherren. Ekstraarbejdets art og omfang skal beskrives, samt om det udføres til fast pris, efter overslag, eller udføres som regningsarbejde.

9.1 Entreprenøren bærer, indtil levering af materialer hos bygherren har fundet sted, risikoen for skade på eller bortkomst af materialer. Det samme gælder materialer, som er leveret af bygherren, når disse er kommet i entreprenørens besiddelse på byggepladsen.

9.2 Entreprenøren bærer ikke risikoen for skade eller bortkomst som følge af bygherrens forhold. Dette gælder også følger af udefra kommende ekstraordinære begivenheder, som entreprenøren ikke har indflydelse på.

9.3 Skader som entreprenører forvolder på hinandens arbejder, materialer og materiel, er bygherren uvedkommende.

10.1 Det er aftalt mellem parterne, at entreprenøren er berettiget til løbende at fakturere for udført arbejde og anvendte materialer. Betaling skal ske, når entreprenøren fremsender faktura til bygherren og inden for forfaldsfristen på fakturaen

10.2 Såfremt der er uenighed om en faktura, kan bygherren tilbageholde hele eller dele af betalingen. Bygherren skal dog betale den del af fakturaen, der er enighed om.
Tilbageholdelse kan alene ske på baggrund af en skriftlig begrundelse til entreprenøren på baggrund af mangler ved det udførte arbejde. Parterne skal herefter forsøge at finde en løsning, der bedst muligt fremmer processen og samarbejdet.

10.3 Renten er den til enhver tid gældende rente jf. Renteloven. Rente skal beregnes fra forfaldsdagen til betaling sker.

11.1 Betaler bygherren ikke forfaldne beløb rettidigt jf. § 10, pkt. 10.2, kan entreprenøren efter skriftligt varsel på 3 arbejdsdage standse arbejdet.

11.2 Entreprenøren skal genoptage arbejdet snarest muligt efter, at registrering af betaling for forfaldne beløb er sket. Entreprenøren er berettiget til at kræve, at der stilles behørig sikkerhed for bygherrens betaling af restentreprisesummen.

12.1 De udførte arbejder betragtes som afleveret, når entreprenøren giver meddelelse herom til bygherren, eller der er afholdt en afleveringsforretning. Afleveringsforretning skal afholdes, hvis en af parterne ønsker det og giver den anden skriftlig meddelelse herom.

12.2 Arbejdet betragtes ikke som afleveret, hvis der er væsentlige mangler, og bygherren påberåber sig disse senest 10 arbejdsdage efter at bygherren har fået meddelelse om, at arbejdet er afleveret. I så fald betragtes arbejdet først som afleveret, når de påberåbte mangler er udbedret. Entreprenøren har pligt og ret til at afhjælpe mangler.

13.1 Bygherren skal i forbrugerforhold reklamere inden for rimelig tid efter, at manglerne er eller burde have været opdaget, ellers fortabes retten til at påberåbe sig manglerne.

13.2 Bygherren skal i erhvervsforhold reklamere straks efter at manglerne er eller burde have været opdaget, ellers fortabes retten til at påberåbe sig manglerne.

14.1 Entreprenøren har pligt og ret til inden for rimelig tid at afhjælpe mangler, der påvises ved afleveringen eller senere, hvis betingelserne for reklamation er opfyldt jf. § 13, og der ikke er indtrådt forældelse jf. Forældelsesloven.

14.2 Afhjælper entreprenøren ikke manglerne inden for rimelig tid, kan bygherren lade manglerne afhjælpe af en anden for entreprenørens regning eller kræve afslag i prisen for arbejdet.

14.3 Afslag i prisen for arbejdet beregnes som det beløb, det ville have kostet at udbedre manglerne.

14.4 Er afhjælpning af mangler umulig eller forbundet med uforholdsmæssigt store udgifter, fastsættes afslaget skønsmæssigt som forskellen mellem det aftalte arbejdets værdi uden mangler og arbejdets værdi i den foreliggende stand.

15.1 Såfremt råvareprisen for et produkt/varer/materiale, som i færdig form eller på sædvanlig måde indgår i arbejdet, er steget med 10% eller mere fra tidspunktet for
tilbudsdagen til indkøbstidspunktet, er entreprenøren berettiget til at fakturere denne prisstigning videre til bygherren, uanset om der er indgået en fastprisaftale.

16.1 Bygherren kan, efter skriftligt påkrav med en rimelig frist til udbedring, skriftligt ophæve aftalen, såfremt der foreligger væsentlig misligholdelse fra entreprenørens side.

16.2 Entreprenøren kan skriftligt ophæve aftalen, såfremt der foreligger væsentlig forsinkelse fra bygherrens side, og bygherren efter skriftligt påkrav med rimeligt varsel
ikke har afhjulpet denne forsinkelse.

16.2.1 Væsentlig misligholdelse kan foreligge, såfremt der sker væsentlig forsinkelse på baggrund af bygherrens forhold eller anden entreprenørs forsinkelse, og bygherren ikke udfolder rimelige bestræbelser for at fremme arbejdet mest muligt, eller der i øvrigt foreligger væsentlig forsinkelse eller misligholdelse fra bygherrens side med hensyn til forhold af afgørende betydning for entreprenøren, herunder med hensyn til betaling.

17.1 Enhver tvist, der ikke kan løses i mindelighed, afgøres på følgende måde:

17.1.1 Bygherren eller entreprenøren kan efter dansk rets almindelige regler indbringe sagen for et ankenævn eller for de almindelige domstole i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler

18.1 Ved tilbud: Bygherren accepterer kontrakten elektronisk i Jublo ved at markere feltet
“Jeg har læst og accepteret forretningsbetingelserne”. Denne elektroniske accept sidestilles med en underskrift og er bindende i henhold til aftalelovens regler.

18.2 Ved serviceopgaver: Bygherren har frem til opgavestart mulighed for at afvise opgaven. Hvis opgaven ikke er afvist inden opgavestart, anses vilkårene for accepteret.
Vilkårene er forud herfor fremsendt til bygherren via Jublo og e-mail, således at bygherren har haft mulighed for at gennemgå dem.

Modtag et tilbud indenfor 24 timer

Vi er effektive og professionelle, og når du kontakter os, svarer vi hurtigst muligt. I langt de fleste tilfælde kan vi have et uforpligtende tilbud klar til dig indenfor blot 24 timer. Af og til får vi dog nogle forespørgsler, som er mere krævende og derfor kræver lidt mere tid. Men vi lover dig, at vi sender dig det så hurtigt vi kan, og samtidig kan give dig en pris, som holder hele vejen.

Kontakt os ved at udfylde vores kontaktformular, sende os en e-mail eller ringe os op på tlf. nr.: 70 444 202. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.